Лора Малви "Визуальное удовольствие и нарративное кино"
The psychoanalytic background that has been discussed in this article is relevant to the pleasure and unpleasure offered by traditional narrative film. The scopophilic instinct (pleasure in looking at another person as an erotic object), and, in contradistinction, ego libido (forming identification processes) act as formations, mechanisms, which this cinema has played on. The image of woman as (passive) raw material for the (active) gaze of man takes the argument a step further into the structure of representation, adding a further layer demanded by the ideology of the patriarchal order as it is worked out in its favorite cinematic form - illusionistic narrative film.
Лора Малви не изобрела феминистскую критику, но ее статья "Визуальное удовольствие и нарративное кино" произвела настоящую революцию, и до сих пор изучается и цитируется больше, чем любая другая работа по кинокритике.
Малви сделала психоанализ, процесс получения удовольствия, и идею мужского взгляда основными темами феминистской кинокритики.
Я узнала об этой знаменитой статье из очень интересной работы, автор которой успешно использует технику, изобретенную Малви, для гендерного анализа викторианских литературных текстов. На удивление интересное чтение.
Traditionally, the woman displayed has functioned on two levels: as erotic object for the characters within the screen story, and as erotic object for the spectator within the auditorium, with a shifting tension between the looks on either side of the screen.